توسعه کسب و کار B2B

آینده‌پژوهی در کسب‌وکار و نقش آن در توسعه بازار

آینده پژوهی از ارکان جدا نشدنی از دنیای کسب‌وکار و مارکتینگ است. نیازهای مدیران به آینده‌پژوهی کسب وکار با توجه به موقعیتشان به طور قابل توجهی متفاوت است. متخصصین توسعه کسب‌وکار از کسانی هستند که در این پیش بینی ها می‌تواند موثر عمل کنند. زیرا این افراد در هر کسب و کاری بیش از هر فرد دیگری با مشتریان و نیازهایشان در ارتباط هستند.

"آینده‌پژوهی کسب وکار آرش قزل توسعه بازار مشاوره

در ادامه به بررسی پیش‌‎‌بینی ها و عوامل موثر بر آن صحبت خواهیم کرد.

چرا آینده پژوهی در کسب و کار مهم است؟

بگذارید این بخش را با یک سوال آغاز کنیم،

آیا باخبر بودن از آینده برای شما جذاب نیست؟ این جذابیت برای چه است؟

حتما پاسختان به این سوال اینگونه است برای مدیریت بهتر اوضاع

پیش بینی بهتر است زمانی اتفاق بی افتد که ما تجربه و اطلاعاتی از گذشته داشته باشیم در واقع با استفاده از داده های فعلی و تاریخی می‌توانید پیش بینی های دقیق تر و با میزان ریسک کمتر برای روندهای آینده داشته باشیم. با این افزایش دید، می‌توانید کسب و کار خود را به طور کلی با اطمینان کامل در داده ها تجزیه و تحلیل کنید. پس پیش بینی برای یک کسب و کار همیشه یک مزیت محسوب می‌شود زیرا میتواند در تمامی حوزه های کسب‌و‌کارتان به شما کمک کند و شما به سوی مسیری صحیح پیش ببرد.

آینده پژوهی در حوزه ی توسعه بازار چیست؟

آینده پژوهی کسب‌وکار شامل ابزارها و تکنیک‌هایی است که برای پیش‌بینی تغییرات در کسب‌وکار، مانند فروش، هزینه‌ها، سود و زیان استفاده می‌شود.

هدف آینده پزوهی در حوزه ی مارکتینگ و توسعه بازار، گسترش استراتژی‌های بهتر بر اساس این پیش‌بینی‌های آگاهانه است. که کمک به از بین بردن شکست یا ضررهای احتمالی قبل از وقوع می‌کند.
ابزارهای متنوعی در این پیش بینی ها به کار برده می‌شود از جمله ماشین های هوش مصنوعی که با بررسی و تحلیل اطلاعات و داده ها برخی از نیازها و خواسته های مشتریان را پیش بینی می‌کند. ابزارهای ساده تر مانند ابزار تحلیل داده مانند گوگل آنالیتکس و ترندز و ابزارهای مشابه بسیاری که می‌تواند در تحلیل ها بسیار موثر باشند.

تاثیر آینده پژوهی در توسعه بازار و مارکتینگ

  • مسائل بالقوه را پیش‌بینی کنید

در حوزه ی بازرایابی و مارکتینگ پیش‌بینی کمک می‌کند مسائل بالقوه را پیش‌بینی کنید.

این مسائل می‌تواند میزان تولید و یا فروشتان در روزهای آتی باشد. یا میزان مشتریانی که قرار است به مجموعه اضافه شوند و خدماتی که قرار است به آنها ارائه شود. همچنین بررسی توانایی شما در ارائه ی این خدمات و …

به صورت کلی آینده‌پژوهی کسب وکار تاثیر مستقیمی به توان تصمیم گیری مدیران دارد و کمک میکند تصمیم گیری ها آگاهانه تر و با ریسک کمتری انجام شود.

این ریسک ها میتواند در حوزه های متفاوتی از جمله حوزه ی مالی و جریان نقدینگی، تامین کالا، برنامه ریزی فروش، طراحی کمپین ها، مدیریت محصولات و رفتار مشتریان، سیاست های دولت و… کمک کند که هرکدام در جای خود خالی از ارزش نیست.

  • به تعیین اهداف و برنامه ریزی کمک می کند

یکی از امکاناتی که پیش‌بینی در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد این است که اهداف منطقی و قابل اندازه‌گیری را بر اساس داده‌های موجود و و اطلاعات براساس زمان تعیین کنند. داشتن داده ها و آمار دقیق برای تجزیه و تحلیل به کسب و کارها کمک می کند تا تصمیم بگیرند که چه میزان تغییر، رشد یا بهبود به عنوان موفقیت تعیین می شود. داشتن این اهداف به ارزیابی پیشرفت و انطباق فرآیندهای تجاری در جایی که نیاز است برای ادامه مسیر مورد نظر کمک می کند. ابزارهای خاصی مانند نرم افزار مدیریت روابط مشتریان (CRM) وجود دارد که به پیش‌بینی کمک می‌نماید.

CRM ابزاری جهت توسعه بازار:

یکی از عواملی که به یک بازاریاب در حوزه ی مارکتینگ کمک می‌کند که بتواند پیش بینی های درست تری را انجام دهد داشتن یک CRM بالقوه است که کمک میکند که شما بتوانید مشتریان خود را به خوبی بشناسید و براساس رفتارهای گذشته ی مشتریان بتوان رفتارها و نیازهای آینده ی مشتریان را شناسایی و پیش بینی کرد و تصمیمی دقیق تر ارائه کرد.

از بررسی های که به روی CRM ها انجام می‌شود موثرترینشان به شرح زیر است:

 تحلیل های زمانی: در این حالت اطلاعات افراد باید با درج زمان اتفاق بی افتد با توجه به بررسی هایی که میشود و نوع کسب و کارتان این درج زمان میتواند برای هفته ماه، سال متفاوت باشد و باید طبق بینش از کسب و کار و فروش درج شود. اگر در این باره اطلاعات کافی ندارید حتما از زمان های ریز استفاده کنید مانند تاریخ روز و ساعت که در ادامه با کمبود اطلاعات مواجه نشوید.

تحلیل های رفتاری: برای تحلیل های رفتاری، باید تحلیل خود را مشخص کنید و رفتاری از کاربر که به شما اطلاعات مورد نیاز را میدهد درج کنید. این تحلیل میتواند مانند بررسی تعداد دفعات سر زدن به سایت شما و خرید به از تعداد دفعات باشد و یا بررسی رفتار کاربر در ارتباط با تخفیف ها یا زمان خرید باشد.

نیازهای یک پیش بینی صحیح:

از مهمترین نیاز های یک پیش‌بینی صحیح، تجربه است که در کسب و کارها به آن داده می‌گوییم. پیش بینی ها هر زمان براساس داده ها باشد میتواند دقیق ترین میزان صحت را داشته باشد. به همین دلیل یکی از مهمترین شغل ها در بازار کسب و کار پرفرمنس مارکتینگ است که با توجه به تحلیلی که نسبت به داده ها انجام می‌دهد میتواند اطلاعات خوب و صحیحی از کسب و کار ارائه دهد. اما برای بسیاری سوال پیش می آید کسب‌وکارهای نوپا که اطلاعاتی از قبل ندارند چه؟

در این زمان شما میتوانید از دو روش برای کسب اطلاعات استفاده کنید:

  • کمک گرفتن از یک مشاور:

 با یک مشاور در این حوزه صحبت کنید و کمک بگیرید زیرا این افراد نیازها، چالش ها و ترفندهای کسب و کار شما را میشناسند و میتوانند چندین پله شما را از جایی که هستید جلو بی اندازند و از مشکلات احتمالی جلوگیری کنند.

  • بررسی رفتار رقبا:

 عموما رقبای موفق در حوزه ی شما هر قدمشان را براساس تجربه ای برمی‌دارند. مثل کسانی می مانند که یک مسیر را بارها رفته اند و امروز شما می‌خواهید همان مسیر را برف بروید حتما پا گذاشتن در جای پای این افراد تصمیم عاقلانه تری است. شما می‌توانید با بررسی رفتار این شرکت ها بازار را حدس بزنید و تا مدت زمانی قدم جای قدم های این افراد بگذارید تا خودتان به میزانی از اطلاعات رسیده و بتوانید برای کسب و کارتان صاحب نظر باشید.

البته در نظر داشته باشید که مقایسه ی خود در زمانی که نو پا هستید با شرکتهای بزرگ بسیار اشتباه است زیرا این شرکت‌ها در مدت زمانی بسیار به گروه های کاری بزرگ و سود های کلان دست یافته اند که شما قطعا در ابتدای کار خود به این منابع دسترسی ندارید.

آینده‌پژوهی کسب وکار آرش قزل توسعه بازار مشاوره ARASH GHEZEL
دیتا آنالیز

عوامل تاثیرگذار در پیش بینی در مارکتینگ چیست؟

در اینجا 5 عامل کلیدی وجود دارد که باید هنگام طراحی مدل های آینده‌پژوهی کسب وکار  در نظر گرفته شود.

عوامل خارجی و محیطی : مانند شرکای کاری، تامین کننده‌ی اجناس، دولت، فصل ها و اتفاق های خارج از شرکت

گرایش های مصرف کننده : مانند نیاز مشتریان، نیاز بازار، نیازسازی رقیبان

روندهای محصول: تامین محصول یا خدمات، تولید محصول یا خدمات، نگهداری از محصول ، روش توزیع و…

رویدادها و تبلیغات: رویدادها دقیقا همان موقعیت هایی هستند که هر مارکتر باید برای سوار شدن بر موج آن دقت و ظرافت به خرج دهد و به سود کسب و کار از آن استفاده کند. مانند بررسی کمپین های تبلیغات با توجه به مناسبت ها و رویدادها و یا شرکت در ایونت های B2B

عوامل داخلی: عوامل داخلی یک کسب و کار دقیقا عواملی هستند که کاملا به شرکت شما مربوز هستند مانند هزینه های مالی، انسانی، زمانی، و توانایی انجام کارها

بینش در مارکتینگ:

بینش و اشراف در هر “آینده‌پژوهی کسب وکار  کمک بسیاری به افراد مارکتینگ می‌نماید. داشتن بینش در مورد عملکرد فعلی کسب و کار، همراه با روندهای پیش بینی شده بعدی و ترکیب این اطلاعات در بینش های معنی دار باعث می شود بودجه تخصیص و برآورد بهتری داشته باشید. داشتن بینش نه تنها به داده‌های فعلی، بلکه پیش‌بینی‌هایی درباره آنچه در آینده ممکن است اتفاق بیفتد، به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا در استراتژی “آینده‌پژوهی کسب وکار  تعدیل کنند و عملیات فعلی را به منظور تغییر نتیجه خود تغییر دهند.

آینده پژوهی همراه با بینش به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا به جای واکنش‌پذیری، فعال شوند. اگر روندی وجود دارد که پیش‌بینی می‌شود بازار را تصاحب کند، یا داده‌ها تغییراتی را در رفتار مصرف‌کننده نشان می‌دهند، مهم است که مجدداً با بازار تطبیق داده شود و منابع برای متمایز شدن از رقبا بهینه شود.

Related posts
توسعه کسب و کار B2B

B2B Matchmaking چیست؟ ضرورت آن در توسعه کسب‌و‌کار‌های ایران

برای بروز ماندن در حوزه توسعه خلاق کسب و کار در خبرنامه من عضو شوید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Worth reading...
B2B Matchmaking چیست؟ ضرورت آن در توسعه کسب‌و‌کار‌های ایران