توسعه کسب و کار B2B

B2B Matchmaking چیست؟ ضرورت آن در توسعه کسب‌و‌کار‌های ایران

وقتی قرار است دربارۀ دنیای تجارت و انواع روش‌های مارکتینگ دنیای جدید صحبت کنیم، انبوهی از اطلاعات و داده‌ها در دستان ما است که از انقلاب صنعتی به این‌سو، مدیریت انواع کسب‌وکارها را برای ما تعریف کرده و البته تغییر داده است.

بگذارید ساده‌تر توضیح دهم، به دنیای تجارت امروز نگاه کنید. کافی است سر بچرخانید تا هر سو بیلبوردهای بزرگ، برندهای معتبر و شرکت‌هایی را ببینید که با به‌روزترین روش‌ها به دنبال جذب حداکثری مشتری و ارتباط با همکارانشان هستند. آیا در چنین دنیایی که با سرعت دیوانه‌وار در حال حرکت است، جایی برای روش‌های سنتی ارتباط با مشتری دیده می‌شود؟ آیا هنوز هم با متدهای قدیمی می‌توان وارد همکاری با سایر شرکت‌ها شد و یا حتی رقابتی تنگاتنگ را برای رسیدن به فروش بیشتر شروع کرد؟!

وقتی پیش خودتان به همین چند سؤال ساده پاسخ دهید، متوجه می‌شوید که دنیای ما به روش‌های جدیدتری هم نیاز دارید که یکی از آن‌ها B2B matchmaking است.

پلتفرمی که قرار است کار شما را ساده و روند رشدتان را سریع‌تر کند! اما چطور؟

در ادامه با ما همراه شوید تا بیشتر در این باره صحبت کنیم.

کسب وکار آرش قزل توسعه دهنده خلاق کسب و کار بازاریابی بازار مشاوره مشاور 
B2B B2B MATCHMAKING CHESS شطرنج

B2B matchmaking چیست؟

با رشد و توسعه‌ای که جوامع بعد از انقلاب صنعتی تجربه کردند و البته به دنبال توسعه سیستم‌های اطلاعات کمپانی‌ها و شرکت‌ها، کم‌کم واژه جدیدی به نام B2B matchmaking وارد دنیای تجارت و بیزینس شد که با مفاهیم تجاری گذشته تفاوت بسیاری داشت.

B2B matchmaking با تمرکز بر روی همکاری کمپانی‌ها و شرکت‌ها با هدف شروع همکاری‌های جدید و البته نوآوری از طریق توسعه بازار و تبادل اطلاعات وارد دنیای تجارت و همکاری بعد از انقلاب صنعتی شد. در حقیقت، شبکه B2B در دنیای تجارت امروز حیاتی است و به شرکت‌های مختلف کمک می‌کند تا:

  • به اهداف چندگانه‌شان برسند
  • روابط تجاری و کاری جدید داشته باشند
  • مهارت و دانش بیشتری در رابطه با شبکه همکاری‌ها کسب کنند
  • پروژه‌های نوآورانه و خلاقانه‌ای را شروع کنند

چرا باید سراغ B2B Matchmaking رفت؟

B2B matchmaking راهی برای پویایی در دنیای کسب و کار است. در واقع، این پویایی شبکه هم برای رسیدن به اهداف هر تجارت لازم است و هم برای شرکت‌هایی که به دنبال همکاری با دیگران هستند، ضروری است. از طرف دیگر این پویایی برای هلدینگ‌های که در وضعیت جهانی امروز به دنبال مقاصد تجاری و مالی مهم‌تر و بزرگ‌تری هم هستند، سودمند است. شاید خیلی متوجه منظورم از این وجه سوم یعنی مقاصد بزرگ‌تر باتوجه‌به وضعیت جهانی نشده باشید.

گذارید با یک مثال ساده شروع کنم، یعنی دقیقاً وضعیت پاندمی کرونا که زندگی بسیاری از ما را تغییر داد و دچار تحولات قابل‌توجهی کرد. بحران کووید 19 در جهان نشان داد که تا چه اندازه به حضور و ایجاد بیزینس‌ها، شغل‌ها و تجارت‌های جدید نیاز است و شرکت‌هایی از سطوح مختلف با اهداف متفاوت، برای شکست نخوردن نیازمند همکاری همه‌جانبه هستند. با این مثال یعنی نگاهی ساده به کسب‌وکارهایی که در اثر تحولات ناشی از پاندمی کرونا شکست خوردند (مانند بسیاری از برندهای پوشاک و رستوران‌ها در ایران ) و نتوانستند مشتریانشان را راضی نگه دارند، شاید بیشتر به مفهوم لزوم همکاری بیشتر با سایر شرکت‌ها بر اساس شرایط جامعه جهانی پی ببرید.

کسب وکار آرش قزل توسعه دهنده خلاق کسب و کار بازاریابی بازار مشاوره مشاور 
B2B B2B MATCHMAKING

B2B Matchmaking فرصتی برای شروع روابط و همکاری‌ بین کسب‌وکارها

ایجاد روابط ارزشمند میان شرکت‌ها هم از دیگر اهداف B2B matchmaking است که شاید با وجود رقابت همیشگی در دنیای تجارت، دستیابی به آن چندان آسان نباشد. ایجاد این روابط ارزشمند در شرایط امروزی به دلیل محدودیت‌های فراوان و پافشاری روی روش‎های سنتی قدیمی هنوز هم حتی برای تعدادی از برندهای بزرگ آسان نیست. بسیاری از کمپانی‌هایی که صاحب مشهورترین کالا و خدمات لوکس در دنیا هستند، به‌جای ایجاد روابط ارزشمند فی‌مابین همچنان ترجیح می‌دهند تا در نمایشگاه‌ها، همایش‌ها و ملاقات‌های رسمی شرکتی با یکدیگر دیدار داشته و درباره قراردادهایشان صحبت کنند.

ما در جهان بدون مرز زندگی می‌کنیم و می‌دانیم که تصورمان از یکدیگر می‌تواند در ارتباطاتمان تأثیر بگذارد. این مهم را هم فراموش نکنید که دنیای تجارت و بیزینس امروزی به شما شانس دومی برای تأثیرگذاری نداده و به وقتش باید وارد ایجاد روابط و همکاری‌های جدید حتی با رقبای تجاری‌تان شوید.

چرا B2B matchmaking نیاز امروز بازار ایران است؟

B2B matchmaking نیاز امروز بازار ایران است و جای خالی‌اش نیز به‌خوبی احساس می‌شود. با این مقدمه و تعریف مختصر از B2B matchmaking احتمالاً این سؤال برایتان پیش‌آمده که چرا بازار ایران به چنین تحولی نیاز دارد؟!

با من، آرش قزل در ادامه همراه شوید تا به چند موردی اشاره کنیم که برای رسیدن به آن‌ها، بازار ایران نیازمند B2B matchmaking است.

1.برنامه‌ریزی بهتر و مؤثر

از طریق پلتفرم و شبکه سازی B2B به‌راحتی نماینده های شرکت های مختلف برای ملاقات با شرکت شما می‌توانند برنامه‌ریزی داشته و قرار ملاقات‌هایشان را تنظیم کنند تا شما تأیید آن‌ها را مورد ارزیابی قرار دهید. به‌این‌ترتیب تنها کسانی سراغ مجموعه می‌آیند که به‌خوبی برای ملاقات کاری و تأثیرگذاری روی شما آماده هستند.

همان‌طوری که گفتم:

دنیای امروز دنیای فرصت دوم نیست و قرار نیست هیچ تصمیم تجاری مهمی به شانس واگذار شود

آرش قزل

2.تحکیم روابط اثربخش

B2B matchmaking به شما کمک می‌کند تا همکاران تجاری را به‌راحتی و بدون هدررفتن سرمایه، زمان و انرژی پیدا کنید، به آن‌ها درخواست ملاقات داده و وارد روابط مؤثر با کسانی شوید که دقیقاً برای پیشرفت کار به حضورشان نیاز دارید. حتی برای ساخت این روابط مؤثر برخی از ملاقات‌هایی که با اهداف شما همخوانی ندارد را می‎توانید رد کنید و در نهایت با همتایان خود روابط مؤثری بسازید.

البته برای ساخت این روابط مؤثر در نظر داشته باشید که باید حتماً “پروفایل شبکه‌های اجتماعی مختلفتان را همیشه به‌روز نگه دارید” تا برای روابط و پاسخ سریع و همیشگی آماده باشد.

3.مدیریت زمان

بیایید قبول کنید که مدیریت زمان برای ما ایرانی‌ها کمی سخت است ولی با پلتفرم B2B matchmaking می‌توانیم مدیریت بهتری از زمان داشته باشیم و برای تمام رویدادها برنامه‌ریزی کنیم. ویزیتورها نیز می‌توانند در جریان تمام قرار ملاقات‌ها و ایونت‌ها قرار بگیرند.

4.حفظ ارتباطات بعد از هر رویداد

بعد از هر رویداد، نمایشگاه و ایونت‌های سنتی ممکن است تعداد زیادی از ارتباطات را از دست بدهید ولی ایونت‌های B2B matchmaking برای حفظ این ارتباطات مهم کاربرد بهتری دارد. در واقع با این پلتفرم شما می‌توانید تمام اطلاعات مهم مخاطبان، همکاران و حتی رقبا را جمع کرده و ساختار مخصوص خودتان را از شبکه‌سازی تجاری داشته باشید و برای برنامه های مارکتینگ بعدی از آن استفاده کنید.

5.حفظ داده‌ها و مدیریت آسان

پلتفرم B2B matchmaking این امکان را برایتان فراهم کرده تا به‌خوبی بتوانید تمام داده‌ها و اطلاعات مهم را حفظ کرده و جزئیات هر رویدادی را در مرکز داده مشتریان خود ذخیره کنید.

بیایید همین چند سال پیش را تصور کنید که برای انجام‌دادن چند کار ساده نیاز به پلتفرم‌های مختلفی داشتید، برای ارتباط با ویزیتورها باید از یک پلتفرم استفاده می‌کردید و برای مشتریان سراغ نرم‌افزار سی ار ام می‌رفتید. حالا ولی همه چیز از طریق یک برنامه جامع از قبل و به‌راحتی کنترل می‌شود.

از برگزاری رویداد تا کنترل روابط کاری و بازاریابی محصولاتی که ارائه می‌دهید با برنامه ریزی B2B matchmaking قابل‌کنترل است. از طرف دیگر این نوع ار تفکر، فرصتی برای ارتباطات مشخص و هدف‌دار به شما می‌دهد یعنی می‌توانید به‌جای ارسال تبلیغات برای انبوهی از مخاطبان، فقط مشتریانی که به شما نیاز دارند را انتخاب کرده و اصطلاحاً تارگت کنید تا با آن‌ها در ارتباط باشید. حتی مشتریان خاص یا همان VIP را هم می‌توانید شناسایی و از سایر مخاطبان جدا کنید تا شبکه سازی و یا همان کامونیتی (Community)  خودتان را بسازید.

کسب وکار آرش قزل توسعه دهنده خلاق کسب و کار بازاریابی بازار مشاوره مشاور

B2B matchmaking فرصتی که نباید از دست بدهید!

با این مقدمه و توضیحات کوتاه احتمالاً دیگر متوجه شدید که هر کسب و کاری برای رسیدن به سه مزیت:

  • دسترسی به جزئیات ضروری
  • مدیریت رویدادهای ضروری و سالانه
  • مدیریت و ایجاد روابط منظم با مشتری، همکار و ویزیتور

به سیستمی نیاز دارد که همان B2B matchmaking است و با روش‌های سنتی یا بهتر بگویم ناکارآمد دیروز تفاوت بسیاری دارد. با این سیستم شما قرار است شروع به ساخت قبیله‌ای کنید که بهترین روابط را با آن‌ها دارید، اطلاعاتشان را ذخیره کردید و هر فرصتی را می‌توانید به آغاز یک تجارت جدید تبدیل کنید زیرا دنیای امروز فرصت دومی را به شما نخواهد داد.

Related posts
توسعه کسب و کار B2B

آینده‌پژوهی در کسب‌وکار و نقش آن در توسعه بازار

برای بروز ماندن در حوزه توسعه خلاق کسب و کار در خبرنامه من عضو شوید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *