بازاریابی

چگونه اهداف بلندمدت بازاریابی برای کسب و کار خود تعیین کنیم؟

موفقیت در حوزه ی بازاریابی یک شبه اتفاق نمی افتد و باید یک برنامه ی دقیق و صحیح داشته باشید تا بتوان بعد از مدتی پیشرفت را در کار مشاهده کرد. همانطور که می‌دونید مشخص کردن اهداف در هر حوزه ای باعث میشود ما بتوانیم دید کاملی از فعالیت های پیش رو یک مجموعه داشته باشیم

‌در این مقاله میخواهیم درباره‌ تعیین اهداف بلند مدت در حوزه‌ی کسب‌وکار بی تو بی صحبت کنیم. پس تا پایان همراه ما باشید

طراحی اهداف بازاریابی چگونه به پیشرفت کسب و کارهای بی‌توبی کمک می نماید؟

ایجاد برنامه های بازاریابی بلند مدت به سازمان ها کمک میکند که هدف مشخصی برای اهداف تجاری و بازاریابی داشته باشند زیرا شما در اولین گام ایجاد پلن بازاریابی باید اهداف سازمان خود را مشخص کرده و سپس برای هر بخش سازمان اهداف مشخصی را تعیین کنید سپس  با توجه به نیازهای سازمان به اولویت بندی هرکدام بپردازید. در مرحله ی بعدی باید بتوانید برای هرکدام چالش ها و نیازمندی ها را سنجیده و بررسی مالی و بودجه بندی داشته باشید و در ادامه به آن یک جدول زمانی اختصاص دهید تا تمام فعالیت ها در سر زمان خود پیش ببرید. همین امر کمک میکند که سازمان شما با توجه به مشخص بودن اهداف خود یکسو و یک پارچه قدم بردارد و براثر تلاش جمعی افراد نتیجه ی بهتری اتفاق بی افتد.

اهداف بازاریابی در هر مجموعه با توجه به نوع نیاز های خود میتواند متفاوت باشد. این اهداف میتوانند از قبیل توسعه، تغییر، بهبود و .. باشد. همچنین بسیاری از اهداف تنها به یک بخش از مجموعه مرتبط نیست و بخش های متفاوتی در پیشرفت یک هدف دخیل هستند.

روش های تعیین هدف بلند مدت در بازاریابی B2B :

برای تعیین اهداف بلند مدت چارچوب هایی داریم که به بررسی آنها میپردازیم

-اهداف را اولویت بندی کنید!

همینطور که در بخش قبلی صحبت کردیم اولویت بندی اهداف بسیار مهم هستند. شما به عنوان بازاریابان B2B باید اهداف کلیدی مجموعه را شناسایی کنید و تاکتیک های رسیدن به هرکدام را نیز مشخص کنید. اهداف کلیدی همان اهدافی هستند که بیشترین پیشرفت را برای مجموعه ی شما به همراه دارند. اگر میپرسید چرا تمرکز به روی اهداف کلیدی اینقدر مهم است؟ باید بگویم استراتژی های بلند مدت در کسب و کار به صورت سالیانه تعیین میشود و برنامه و فعالیت های کل سال را برای بسیاری از بخش های مجموعه را تعیین میکنند. این اهداف مطابق با اهداف اصلی کسب و کارها است که براساس امکان سنجی که میشود به اهداف سالانه تقسیم میشوند. بنابراین تعیین اهداف میتواند یک پروسه ی سخت، مهم و زمانگیر باشد.

-تحقیقات بازار:

اولین قدم برای تعیین هدف تحقیق بازار است. شما باید بتوانید به عنوان یک بازاریاب B2B شرکای تجاری خود را شناخته و نیازهای آنها را بررسی کرده. همچنین باید بتوانید کانال های ارتباطی با آنها را نیز شناسایی کرده تا بتوانید با توجه نمایش رفع نیازهای آنها در کانال هایی که این کسب و کارها در آن حضور دارند اعتماد مشتریان خود را جلب کنید.

-داده های بلند مدت قبلی را تحلیل کنید:

داده ها همیشه می‌توانند قابل اعتمادترین مشاور برای کسب‌وکار ما باشند. این داده ها اگر در فضای وب و اپلیکیشن باشند میتوانند در تعیین اهداف صحیح و قابل دسترسی بسیار موثر تر عمل کنند. شما برای بررسی دیتاهای وبسایت خود میتوانید از ابزارهای بسیار قوی گوگل مانند گوگل آنالیتیکس و یا سرچ کنسول استفاده کنید و اطلاعات بسیاری درباره ی عملکرد وبسایت خود و رفتار کاربران را بررسی کنید و بتوانید اهداف کمّی موثری مانند افزایش مدت زمان حضور در صفحه یا افزایش خرید و .. برای کسب و کار خود تعیین کنید.

-یکسو کردن اهداف بازاریابی و تجاری:

شاید یک سوال پیش بیاید که اهداف تجاری چیست و چه تفاوتی با اهداف بازاریابی دارد؟ اهداف تجاری اهداف یک کسب و کار هستند. اما باید گفت هیچ هدف تجاری نیست که بدون اهداف بازاریابی پشتیبانی نشود و به موفقیت برسد به همین دلیل باید ابتدا اهداف تجاری خود را مشخص کرده و بعد اهداف بازاریابی را براساس آن تعیین کنید.

-نقاط قوت و نقاط ضعف مجموعه ی خود را پیدا کنید:

خب برای این کار بهتر است اول از همه بپذیرید که هر کسب و کاری نقاط ضعف و قوت دارد! و بعد بررسی کنید کجای کسب و کار شما با قدرت عمل می‌کند و کجا ضعیف تر؟ برای این کار بهتر است کارمندان بازاریابی را جمع کنید و با یک طوفان فکری تمامی نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کرده و بررسی کنید در پلن های بازاریابی که می‌خواهید تعیین کنید چگونه می‌توان نقاط قوت را قوی تر و نقاط ضعف را از بین برد.

-شکستن اهداف به اهداف کوچکتر:

اهداف بزرگ در بیشتر اوقات در خود اهداف کوتاه زیادی را دارد. برای مثال افزایش چند درصدی در فروش اهداف زیادی مانند برندسازی، اهداف مربوط به فضای اینترنت مانند سایت و تولید محتوا، اهداف مربوط به تعیین بودجه برای پشتیبانی از خرید و …. در دل خود دارد. همچنین این اهداف نیز اهداف ریز کمی دیگری را شامل میشوند. اهداف بزرگ را نمیتوان یک قدم حساب کرد. بلکه پیشرفت باید قدم به قدم باشد تا بتوان نتیجه را در طول کار سنجید و پیشرفت را بررسی کرد.

اهداف کمی و قابل اندازه‌گیری:

هدف شما هرچه که باشد میتواند به یک هدف کمی تبدیل شود. و برای پیگیری میزان پیشرفت حتما باید بتوانید اهداف خود را در مقیاس کمی(عددی) در بیاورید تا بتوانید نتیجه ی کارخود را با اعدا بسنجید. برای مثال فروش بیشتر یک هدف کیفی است. اما این هدف کیفی با مشخص کردن ده درصد فروش بیشتر نسبت به ماه گذشته یا اضافه شدن 1000 مشتری نسبت به سه ماه گذشته می‌تواند قابل پیگیری و موثرتر باشد.

-دسته بندی مشتریان :

با توجه به اهدافی که تعیین شد شما باید مشتریان خود را براساس نیازها دسته بندی کنید تا بتوانید با ارسال پیشنهادهای مناسب در کنار یادآوری خود به آنها می‌توانید با توجه نشان دادن به نیازهای آنها جلب اعتماد مشتریان را نیز داشته باشید.

معرفی ابزارهای چریکی در استراتژی بازاریابی B2B:

بازاریابی محتوا:

میتواند لینک شود بازایابی محتوا در واقع محبوب ترین تاکتیک بازاریابیان B2B است. برای بازاریابی محتوا باید تیم تولید محتوا، تولید و توضیع محتوا را رهبری کنند تا بتوانند به صورت بازاریابی چریکی مخاطبان خود را به مشتری تبدیل کنند. تولید محتوای مناسب برای شبکه های اجتماعی، وبسایت ها، کتاب های الکترونیکی و.. هرجایی که مخاطبان میتوانند با ما در ارتباط باشند میتواند در رشد کسب و کار موثر باشد. همجنین در بازاریابی محتوا باید بتوانید مهارت خود را در حوزه ی خود نشان دهید و برای تبدیل خوانندگان به مشتریان یک قیف فروش در نظر بگیرید.

سئو:

میتواند لینک شود یکی از تاکتیک های بازاریابان B2B سئو است. اما برخلاف تصور بسیاری از افراد یک پروسه ی کوتاه مدت نیست و نمیتوان از آن یک نتیجه ی آنی انتظار داشت. اما شما به عنوان یک بازاریاب اصلا نباید به دلیل زمان بر بودن سئو آن را از لیست تاکتیک های خود خط بزنید. باید تمام تلاشتان را برای رسیدن به صفحه ی اول رتبه های گوگل داشته باشیم. شما باید بتوانید کسانی که به دنبال محتوای تخصصی هستند را به سمت کسب و کارتان هدایت کنید. البته فراموش نشود در ابتدای فرایند سئو باید با توجه به اهداف تجاری و بعد مشخص کردن اهداف بازاریابی لیست شود. به کلمات کلیدی کسب و کارتان تبدیل شود تا بتوانید از سئو برای رسیدن به هدفتان استفاده کنید.  

شبکه های اجتماعی:

از اونجایی که شبکه های اجتماعی نوین تر از باقی پلتفرم های تبلیغاتی برای جلب مشتری است از نظر بسیاری از بازاریابان مخفی میماند یا این که بازاریابان شبکه های اجتماعی را کم اهمیت می‌شمارند. در صورتی که امروزه متوجه شدیم برند هایی که تمرکز کافی در شبکه های اجتماعی خود دارد خیلی راحت تر از باقی برندها توسط مردم شناخته میشوند و مشتریان به دلیل تعامل بیشتری که با آنها دارند بیشتر از باقی برند ها به آنها اعتماد میکنند. پس جمع آوری اطلاعات کاربران در شبکه های اجتماعی همچنین تعامل با آنها می‌تواند در برندسازی و پیشرفت اهداف بازاریابی کمک بسزایی کند.

نتیجه گیری:

 در این مقاله بخش های مختلفی از تعیین اهداف بازاریابی بلند مدت در کسب و کار های B2B را بررسی کردیم و به صورت مفصل توضیح دادیم که اهداف همیشه باعث مشخص شدن قدم های بعدی ما و مشخص شدن راه نیز میشود. همچنین کمک میکنند که ما از اهداف تجاری سازمان دور نشویم و همیشه در یک مسیر قرار داشته باشیم. از سویی دیگر اتحاد افراد یک سازمان بسیار مهم و موثر است. اهداف بازاریابی کمک می‌نماید که تمامی بخش های یک ارگان با هم هماهنگ باشند و یک هدف را در یک زمان مشخص طی کنند.

Related posts
بازاریابی

نسل های ایکس X وای Y زد Z در یک نگاه

بازاریابی

مشاوره مارکتینگ و توسعه بازار کیست ؟

بازاریابی

استراتژی بازاریابی  B2B در دوران کرونا و پساکرونا

برای بروز ماندن در حوزه توسعه خلاق کسب و کار در خبرنامه من عضو شوید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Worth reading...
استراتژی بازاریابی  B2B در دوران کرونا و پساکرونا