بازاریابی

نسل های ایکس X وای Y زد Z در یک نگاه

بسیاری از ما با تفاوت میان سن های مختلف برخورد داشتیم و متوجه شدیم که نسل های متفاوت رفتارهای متفاوت دارند. در واقع با سرعت رشد فناوری و علم و تحولات سیاسی اجتماعی کشورها، تفاوت بین نسل ها نیز سرعت گرفته است تا جایی که جامعه شناسان نسل ها را به دسته ی x ,y ,z تقسیم کردند. البته که قبل از نسل X، دو نسل بیبی بومر و نسل خاموش و بعد از نسل Z  هم یک نسل آلفا قرار دارد که به دلیل حضور کمرنگشان در محیط کار از آنها در این مقاله صحبتی نخواهیم داشت.

قبل از توضیح بیشتر بهتر است منظورمان و از نسل ها بیان کنیم: نسل به گروهی از مردم گفته می شود که در یک دوره زمانی خاص متولد شده اند. اغلب، این نسل‌ها با ایده‌ها، نگرش‌ها و ارزش‌های مشابهی از تجربیات مشترک عمل می‌کنند.

 این تفاوت نسل ها در حالی که ممکن است تفاوت های نسلی کوچکی به نظر برسد، اما تأثیر زیادی در محل کار و روش کار افراد دارند. در یک محیط کار نمی‌توان تمام افراد تنها از یک نسل داشت.

در واقع از نسل های مختلف در یک شرکت حضور دارند که هرکدام از محیط کارشان چیزی متفاوت میخواهند و این وظیفه ی مدیر است که بتواند استراتژی هایی را برای مشارکت دادن کارکنان در سنین مختلف ایجاد کنند تا آنها را با انگیزه و شاد در کنار هم نگه دارد.

 بازاریابی برای نسل x و y و z
بازاریابی نسل x و y و z
نسل x و y و z  چیست؟
نسلX  در محیط کار
نسل X در بازاریابی B2B

کدام نسل ها امروزه در محیط کار قرار دارند؟

نیروی کار امروزی از 4 نسل مختلف تشکیل شده است. که در ادامه هرکدام را توضیح میدهیم:

بیبی بومرها (baby boomers) مسن ترین هستند که بین سال های 1325 تا 1343 متولد شده اند. سن آنها بین 56 تا 75 سال است و امروزه در آستانه بازنشستگی هستند.

پس از نسل بومرها، نسل Gen X ایکس است که بین سال‌های 1342 تا 1359 متولد شده‌اند. آنها بین 40 تا 56 سال سن دارند.

بعد از آن X، نسل Y است که با نام هزاره ها شناخته میشوند که بین سال های 1360 تا 1375 متولد شده اند. آنها بین 27 تا 41 سال سن دارند.

جوان ترین نسل در نیروی کار امروزی نسل Z است که بین سال های 1374 تا 1388 به دنیا آمدند. مسن ترین کارمندان این سن 27 ساله هستند.

همانطور که میدونید، تفاوت های زیادی در ترجیحات ارتباطی و سبک زندگی و کاری بین متولدین دهه 1340 و متولدین دهه 1380 وجود دارد که این تفاوت ها خالی از نکات مهم برای رشد نیست.

اگر براتون سوال که بیشترین افراد در حال کار در حال حاضر در بازار حضور دارند براساس تحقیقات انجام شده تا سال 2017، 56 میلیون نفر هزاره (نسل وای y) و 53 میلیون نفر نسل X و 41 میلیون نفر بیبی بومر، 9 میلیون نفر نسل Z و 3 میلیون نفر از نسل خاموش (نسل قبل از بومرها!) در بازار کار قرار داشتند.

ما در این مقاله به معرفی نسل های x و y  و z می‌پردازیم و بازاریابی هرکدام را توضیح می‌دهیم.

معرفی نسل X و روش های بازاریابی و مشارکت با آنها:  

نسل x از نظر جمعیت شناختی:

به متولدین ۱۳۴۲ تا ۱۳۵9 نسل X میگویند. برخی از نسل X به عنوان نسل ساندویچی یاد می کنند زیرا در وسط دو نسل پرجمعیت، Baby Boomers و Millennials قرار دارد. در دوران جوانی این نسل، اتفاقات سیاسی بزرگی در تمام دنیا رخ داد و این نسل در میان یک دوره ی پر از تلاطم به این دنیا آمدند. همین امر باعث شد که تغییرات را بهتر بپذیرند و به استرس و کار فراوان عادت داشته باشند.

ویژگی های شخصیتی نسل X:

از اونجایی که افراد این نسل عموما متکی به خود رشد کرده اند افرادی پرتلاش و متکی به خود هستند و به صورت مستقل کار میکنند. از سویی دیگر به دلیل بزرگ شدن در رکود اقتصادی که در کودکی تجربه کردند سخت کار میکنند و گاهی خود، والدین و یا خانواده ی خود را وقف کار میکنند. این افراد بسیار سازگار و سخت کوش هستند.

اگر کارفرمایان نیازها و خواسته‌های کارکنان خود را نادیده بگیرند، در شرایط استعفاهای زیاد و جنگ برای استعدادها، بهترین‌ها و باهوش‌ترین‌ها به سمت رقبا خواهند رفت.

ارتباط نسل X با تکنولوژی:

استفاده از تکنولوژی برای این نسل آزاردهنده است. به همین خاطر نمیتوانند به خریدهای آنلاین اعتماد کنند و برای خرید بهتر است محصول را از نزدیک مشاهده کنند و بعد خرید کنند. پس اگر مشتریان شما از این نسل هستند یادتون نره که داشتن یک مکان حضوری میتواند موثر باشد. همچنین تبلیغات شما برای این افراد در فضای مجازی بازدهی زیادی نخواهد داشت زیرا مدت زمان کمی را در فضای مجازی میگذرانند و اگر در فضای مجازی تبلیغات را هم ببینند توانایی اعتماد کردن نخواهند داشت.

 این نسل بیش از باقی نسل ها به مشاهده ی تلویزیون و گوش دادن به رادیو میپردازند و همین موضوع باعث شده که به تبیلغات در رسانه های قدیمی بیش تر از فضای مجازی اعتماد کنند.

ویژگی نسل X در محیط کار:

اعضای نسل X وفاداری عجیبی به کار خود، یک برند و یا خانواده ی خود دارند. طبق گزارشات و تحقیق های اعلام شده در تمام مدت زمان کاری نسل X فقط 14 درصد شغل خود را تغییر دادند در صورتی که این عدد در دو نسل بعدی بالای 27 درصد است.

“کسانی که نسل X را نادیده می گیرند و فقط بر نسل های جوانی که وارد نیروی کار می شوند تمرکز می کنند، منبع عمیق و ارزشمندی از پتانسیل رهبری را از دست خواهند داد.”

نسلX از فرصت انتخاب کردن لذت می‌برد، بنابراین در صورتی که به آن‌ها اجازه انتخاب روش انجام کارها خودشان را بدهید میتوانید احساس رضایت را در آنها افزایش دهید.

GenX مزایای سنتی مانند بیمه های پزشکی و بازنشستگی را به عنوان اولویت اصلی خود در محیط کار قرار می دهد. اگرچه بازنشستگی قریب‌الوقوع نیست، اما نسل X همچنین بر مزایای مالی مانند حساب‌های بازنشستگی، مزایای مالیاتی و وام ها تمرکز دارد و داشتن این مزایا به او احساس آرامش میدهد.

نسل X ممکن است ساده ترین گروه برای برقراری ارتباط برای کارفرمایان باشد. آن‌ها هم تا میزانی از فناوری آگاه هستند و هم با موارد چاپی سنتی و راحت هستند و برای استفاده از هرکدام ممانعتی ندارند.

 بازاریابی برای نسل x و y و z
بازاریابی نسل x و y و z
نسل x و y و z  چیست؟
نسلX  در محیط کار
نسل X در بازاریابی B2B

نسل X را فراموش نکنید!

آنها وفادار و سخت کوش هستند و دسترسی به آنها نسبتاً آسان است. ایجاد یک برنامه پاداس و مزایای کاری که به راحتی او کمک کند، می‌تواند به ارائه کارمندان متعهدتر و شادتر کمک کند.

معرفی نسل Y و روش های بازاریابی آنها:

به متولدین 1360 تا 1375 نسل y می‌گویند. این افراد بعد از انقلاب اسلامی در ایران و تحولات سیاسی بزرگی در جهان متولد شدند. به این نسل Millennium (هزاره) هم گفته می‌شود. این نسل در ابتدای تغییرات فناوری‌های نوین ارتباطی بزرگ شده اند و از ارتباط با همسالان و دوستان خود لذت میبرند. به همین خاطر از استفاده ی تکنولوژی لذت میبرند. نسل y به داشتن فناوری های آخرین ورژن علاقه دارد و اخبار این حوزه را پیگیری میکند.

خرید های اینترنتی برایشان جذاب است و به راحتی میتوانند با دیدن یک عکس یا ویدیو تصمیم خود را برای خرید بگیرند. از سویی دیگر این نسل از گذراندن زمان با دوستان خود لذت میبرد و همین باعث شده که قبل از خرید نظر اطرافیان را جویا شده و بعد تصمیم بگیرد. طبق تحقیقاتی که انجام شده 68درصد خریدهای این نسل به توصیه اطرافیان شخص انجام می‌گیرد پس می‌توان به راحتی نتیجه گرفت که بازاریابی ویروسی برای آنها بسیار موثر عمل می‌کند.

برای نسل y  بازاریابی در شبکه های اجتماعی گزینه ی بسیار مناسبی است زیرا توصیه و اعتماد اطرافیان را در محیط مورد علاقه ی خود می‌بیند و همین دو عامل برای خرید آنها کافی است.

برای مطالعه ی بیشتر درباره ی نسل هزاره در کسب و کارها کلیک کنید!

معرفی نسل Z و روش های بازاریابی آنها:

 

نسل Z، نسل جوان جامعه ی کنونی است. به افرادی که از سال 1378 به بعد به دنیا آمده اند نسل Z می‌گویند. افراد این نسل، مهمترین مخاطبان شبکه های اجتماعی و مهمترین مشتریان فروشگاه های اینترنتی هستند پس توجه به ویژگی های این نسل و پرداختن به نیازها و خواسته های این نسل برای هر کسب و کاری واجب است.

افراد این نسل مصرف کنندگان قهاری هستند و به راحتی خرید خود را انجام می‌دهند. این نسل با این که هوش اقتصادی بالاتری نسبت به باقی نسل ها دارد اما تمایلی به سرمایه گذاری ندارد و هرآنچه را که دارد را برای علایق خود خرج می‌کند. این نسل دیدی متفاوت با باقی نسل ها به جهان دارد و خود متعلق به هیچ چیزی در این جهان نمی‌دانند. به همین دلیل خیلی راحت در صورت برطرف نشدن نیازهایشان برند یا شرکای خود را رها می‌کنند و به سمت کسانی می‌روند که به نیازهایشان بیشتر و بهتر پاسخ دهند.

برای مطالعه ی بیشتر درباره ی نسل Z در کسب و کارها کلیک کنید!

Related posts
بازاریابی

مشاوره مارکتینگ و توسعه بازار کیست ؟

بازاریابی

چگونه اهداف بلندمدت بازاریابی برای کسب و کار خود تعیین کنیم؟

بازاریابی

استراتژی بازاریابی  B2B در دوران کرونا و پساکرونا

برای بروز ماندن در حوزه توسعه خلاق کسب و کار در خبرنامه من عضو شوید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *