برندینگ و تبلیغات

برند Brand چیست ؟ ( تعریف برندسازی و استراتژی برند )

برندسازی به معنی معرفی برند و شناخته شدن برند شما توسط مشتریان است که بخش های مختلفی دارد که در ادامه بررسی می کنیم. برندسازی یکی از مهم ترین قدم های راه اندازی یک کسب و کار است و  استفاده از استراتژی های موثر برای برند سازی می تواند به رشد کسب و کار شما کمک کند و مخاطبان شما را به بیش از آنچه که انتظار دارید برساند.

 برای برندسازی کسب و کارتان 7 نوع استراتژی معرفی کردیم که به کمک آنها بتوانید برند خود را معرفی کنید و به دیگران نمایش دهید. 

برندسازی آرش قزل برند brand چیست

در ادامه مقاله ی زیر شما می توانید مناسب ترین استراتژی را برای کسب و کارتان انتخاب کنید و برند خود را به کمک این استراتژی به دیگران معرفی کنید.

برندسازی چیست؟

برندسازی در واقع یکی از بخش های بازاریابی شناخته میشود که کمک به متمایز کردن محصولات و خدمات شما میکند. در واقع برندسازی نشان دهنده ی شخصیت کسب و کار شماست که میتواند ویژگی های متفاوتی داشته باشد. در برند سازی ما ابتدا به عناصری مانند لوگو، معرفی کسب و کار، نام مناسب برای کسب و کار نیاز داریم که مشتریان بتوانند برند را بشناسند.

برندسازی شخصی:

زمانی که برندسازی حول یک شخص است تا یک کسب و کار، یعنی آن برند حول فرد میگردد را برندسازی شخصی میگویند. برای مثال زمانی که یک فرد فعالیت میکند یا کار کل مجموعه روی چهره یا نام یک فرد است برندسازی شخصی میگویند. برندسازی برای افراد مشهور مانند سیاستمداران، رهبران فکری و یا ورزشکاران . یا حتی کسب و کارهایی که حول یک فرد میگردد از این نوع برندسازی استفاده میکنند.

مخاطبان این افراد از آنجایی که به دنبال اخبار یا صحبت های این فراد هستند به همین دلیل علاقه دارند با خود فرد در ارتباط باشند بنابراین برندسازی باید حول خود فرد باشد یعنی برندسازی شخصی انجام شود.

برندسازی محصول:

 برندسازی محصول یکی از محبوب ترین برندسازی ها است که به معرفی محصول، متمایز بودن ویژگی های آن تاکید دارد. نمادها، طرح های روی محصول و نام محصول بخش های مهم در برندسازی محصول است زیرا به شناسایی محصول توسط مشتریان کمک میکند.

برای مثال یکی از محصولاتی که برایتان محبوب است را تصور کنید، شما از دور و از میان چندین محصول دیگر میتوانید محصول مورد نظر خود را در یک فروشگاه تشخیص دهید و این یعنی برندسازی محصول.

نام تجاری شرکت:

برای یک شرکت، برندسازی یکی از اساسی ترین فلسفه ها است تا بتوانند کسب و کار را توسعه دهند و خود را به راحتی به دنیا و مشتریان نشان دهند.

همچنین شرکت ها به کمک برندسازی ماموریت کسب و کار و ارزش های اصلی شرکت را در هر نقطه ای که مشتریان فعلی و احتمالی خود در تماس اند به نمایش میگذارند.

برای مثال، شرکت نایک ارزش‌ها و مأموریت‌های اصلی  خود را در تمامی پلتفرم‌ها و محصولات خود به نمایش میگذارد. شعار شرکت نایک “آوردن الهام و نوآوری برای هر ورزشکار در جهان” است که در کنار لوگوی معروف علامت چک swoosh آنها، “فقط انجامش بده ” قرار گرفته است. برند نایک به روشنی بیان میکند که برندی برای ورزشکاران و علاقه مندان به ورزش است و تمامی ارزش ها و نمایش های خود را در این حیطه به نمایش میگذارد.

برندسازی خدمات:

شرکت هایی که به دنبال ارائه ی خدمات در سطح جهان به مشتریان هستند و یا به جای کالا به ارائه ی خدمات می پردازند از برندسازی خدمات استفاده میکنند. آنها به کمک خدمات منحصر به فردی که به مشتریان خود ارائه میدهند هویت و شخصیت مجموعه ی خود را میسازند. این خدمات میتواند از خدمات سفر باشد تا خدمات آموزشی و …. که هرکدام با بیان ویژگی های خود به معرفی خود میپردازند.

برندسازی آرش قزل برند brand چیست

برندسازی مشترک:

برندسازی مشترک، نوعی از برندسازی است که شرکت ها را به یکدیگر متصل می کند. در اصل، زمانی که بین دو یا چند کسب و کار، برندسازی مشترک یا یک مشارکت بازاریابی صورت میپذیرد برندسازی مشترک میگویند. این نوع برندسازی به برندها کمک میکند تا بتوانند تأثیر مثبتی بر یکدیگر داشته باشند و منجر به رشد کسب و کارها ، گسترش آگاهی از برند و ورود به بازارهای جدید می شود.

برندسازی آنلاین:

برندسازی آنلاین همانطور که از نامش پیداست برندسازی در اینترنت شناخته میشود. برند سازی در اینترنت به کسب و کارها کمک میکند به کمک فضای اینترنت در فضای شبکه های مجازی، موتورهای جست و جو، مجله ها و مقالات آنلاین و … محصولات و خدمات خود را معرفی کنند. امروزه با توجه به گسترش استفاده از اینترنت یکی از روش های برندسازی شرکت ها برندسازی آنلاین است.

برندسازی بدون برند:

این نوع برندسازی به نام تجاری مینیمالیستی نیز شناخته میشود. این برندها اغلب برندهای عمومی هستند که به دنبال این هستند که محصولات خود را بدون چیزهای اضافی که بسیاری دیگر برای مصرف کنندگان خود ارائه می دهند، ارائه کنند. این برندها برای بسته بندی محصولات خود از بسته بندی های ساده و رنگ های یک دست و فونت های ساده استفاده میکنند و دلیل این کارشان ارائه ی محصولات با قیمت مناسب تر از باقی برندهای مشابه است. به عنوان مثال، محصولات مراقبت از پوست آنها در بطری هایی با رنگ های سیاه و سفید با فونت ساده بسته بندی می شوند. این نوع برندسازی برای کسب و کارهای خانگی نیز مناسب است.

شعار این نوع برندسازی:

“هدف ما این است که زندگی را ساده کنیم

بنابراین شما می‌توانید روی آنچه مهم‌تر است تمرکز کنید.”

برندسازی آرش قزل برند brand چیست میتارپ B2b

چگونه بهترین استراتژی های برندسازی را برای کسب و کار خود انتخاب کنید؟

اگر براتون سوال شده که برای برندسازی از یک استراتژی استفاده کنیم یا چندین استراتژی سوالی مهم است که در ادامه به آن پاسخ میدهیم:

بسیاری از کسب و کارها از چندین استراتژی برندسازی برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند. این که تنها از یک استراتژی استفاده می‌کنید یا از چند استراتژی بستگی به شما و کسب و کارتان دارد. برای انتخاب مناسب استراتژی ها باید مراحل زیر را دنبال کنید تا مناسب ترین رویکرد را متناسب با کسب و کارتان پیدا کنید.

هویت برند خود را مشخص کنید:

قبل از هراقدام و انتخابی باید بتوانید هویت برند خود را مشخص کنید. برای مشخص کردن هویت برند خود باید بتوانید به یکسری سوالات در رابطه با برندتان پاسخ دهید.

ماموریت و ارزش های اصلی شرکت من چیست؟

اگر بخواهم شرکتم را در سه کلمه توصیف کنم، آنها چه خواهند بود؟

من می خواهم به چه چیزی در بازار شناخته شوم؟

چه نوع تفاوتی می خواهم در حوزه ی خود ایجاد کنم؟

می خواهم برند من از نظر بصری و ظاهری چگونه باشد؟

پرسیدن این سوالات از خود ،به شما این کمک را می کند تا اهداف و مسیر خود را در بازار به عنوان یک برند مشخص کنید.

اهداف برند خود را تعیین کنید.

بعد از مشخص شدن هویت برند و پاسخ به سوالات کلیدی بالا، باید بتوانید اهداف برند خود را مشخص کنید. بعد از مشخص شدن هدف برند، می‌توانید استراتژی برندی مناسب با خود را انتخاب کنید که با اهداف و مقاصد تجاری شما همسو باشد.

مخاطبان برند خود مشخص کنید.

بهترین راه برای شناخت مخاطبان خود انجام فعالیت شناخت بازار است در این تحقیق بخشی به شناخت مشتریان معطوف میشود که به چه چیزی علاقه دارند؟ در کجا قرار دارند؟ سن آنها؟ در مورد برند شما در حال حاضر چه فکر می کنند؟ و چگونه آنها را به سمت خدمات یا محصولات خود جذب خواهید کرد؟
برای انجام این تحقیق میتوانید به این لینک مراجعه کنید.

شناخت مخاطبان به شما این امکان را می دهد که برای اهداف خود داده های کافی داشته باشید و استراتژی برندسازی درستی را انتخاب کنید که به شما کمک می کند مخاطب هدف خود را جذب کنید.

برندسازی آرش قزل برند brand چیست مشاور کسب و کار

صنعت خود را در نظر بگیرید:

با توجه به صنعتی که در آن قرار گرفته اید، هدف صنعت خود را شناسایی کنید. هر صنعت و سنفی احتمالاً  اهداف متفاوتی دارد که تلاش میکند به آن دست یابد. به این نکته توجه کنید که هر استراتژی برندسازی روش های مختلفی برای ارائه برند شما دارد اما ممکن است این استراتژی ها متناسب با صنعت خاص شما نباشد. برای کمک به تصمیم گیری در مورد استراتژی های برند خود متناسب با صنعت، ممکن است یک تحلیل رقابتی با رقبای صنعتی خود انجام دهید. انجام چنین تحلیلی به شناخت فرصت ها و تهدیدهای خود را در بازار مربوطه کمک می کند.

ما در این مقاله سعی کردیم انواع روش های برندسازی را به شما معرفی کنیم و روش های انتخاب استراتژی ها را نیز شرح دهیم.

Related posts
برندینگ و تبلیغات

مفاهیم و استراتژی ATL، BTL و TTL در بازاریابی و تبلیغات 

برای بروز ماندن در حوزه توسعه خلاق کسب و کار در خبرنامه من عضو شوید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *