بازاریابی

استراتژی بازاریابی  B2B در دوران کرونا و پساکرونا

شاید برایتان جالب باشد بدانید که مبادله کالا با کالا اولین مدل از مارکتینگ بی تو بی بود. در واقع به زبان ساده تر، بازاریابی بی تو بی به ایجاد رابطه بین دو کسب و کار گفته می شود. در این نوع بازاریابی، محصول مورد نظر شما به یک بیزنس یا سازمان دیگر ارائه شده و در نهایت به دست مشتری می رسد. در مارکتینگ بی تو بی، مشتری یک بیزنس، بیزنس دیگری است ، و محصول نهایی  پس از تغییرات و یا توسط شرکت های دیگر به دست مصرف کننده خواهد رسید. این نوع مارکتینگ سالها در میان کسب و کارها رواج داشت تا اینکه سر و کله ویروس کووید 19 پیدا شد. مانند سایر کسب و کارها، کرونا روی مارکتینگ بی تو بی هم تاثیر خود را گذاشت و صاحبان برندها در صدد معاملات غیرحضوری برآمدند!  

در این مقاله قصد داریم به بررسی مزایا و معایب مارکتینگ بی تو بی غیرحضوری صحبت کنیم.

  • هدف بازاریابی بی تو بی چیست؟
  • بازاریابی بی تو بی از چه مزایایی برخوردار است؟
  • فروش غیرحضوری چه مزایای دارد؟
  • مارکتینگ بی تو بی غیرحضوری؛ بله یا خیر؟

اگر شما هم دوست دارید درباره عناوین فوق بیشتر بدانید، با ما در این مقاله همراه باشید.

هدف بازاریابی بی تو بی چیست؟

در نهایت هدف نهایی همه کسب و کارها این است که یک نیاز از جامعه کم شود. بازاریابی بی تو بی هم قصد دارد تا نیاز شرکت ها را رفع کند. بازاریابی بی تو بی به طور مستقیم با مصرف کننده در ارتباط نیست و با یک بیزنس یا شرکت دیگر ارتباط دارد، بنابراین طبیعی است که مشتریان چندانی نداشته باشد.

به عنوان مثال یک شرکت که تولید کننده فن‌های صنعتی است مشتریان کمتری نسبت به یک بوتیک لباس در یک پاساژ دارد؛ چون شرکت تولید کننده فن‌های صنعتی با یک شرکت پیمانکاری و یا فنی مهندسی دیگر در ارتباط است در حالی که بوتیک لباس به طور مستقیم با مصرف کننده نهایی ارتباط دارد.

شاید برایتان سوال باشد که درآمد این نوع بازاریابی از بازاریابی B2C (بازاریابی مستقیم با مشتری) کمتر است یا بیشتر؟ در واقع در این نوع بازاریابی، کیفیت در اولویت است، نه کمیت و درآمد آن هم از سایر تجارت ها بسیار بیشتر می باشد. هدف اصلی در بازاریابی بی تو بی این است که کیفیت خدمات افزایش یابد تا مشتریان خود را حفظ کند.

بازاریابی بی تو بی از چه مزایایی برخوردار است؟

  • در این نوع بازاریابی میزان فروش بالاست چون خرده فروشی معنایی نداشته و تمامی محصولات به صورت عمده به فروش می رسند.
  • با یک بار بستن قرارداد، می توانید مدتی طولانی محصولات خود را به شرکت طرف قرارداد بفروشید.
  • کیفیت خدمات و محصولات در این نوع تجارت بالاترین اهمیت را دارد چون اگر کیفیت را بالا ببرید، مشتریان وفاداری پیدا خواهید کرد.
  • در صورت ارتباط با یک شرکت، می توانید برند خود را به سایر شرکت ها هم معرفی کرده و به سرعت شناخت شوید.
  • در این نوع تجارت، زمان حرف اول را می زند؛ چون تعداد سفارشات کم بوده و می توانید در مدت زمان کمتری آنها را آماده کنید. بنابراین باید سعی داشته باشید که سفارشات را سر موعد مقرر به دست مشتری برسانید تا مشتری هم به شما وفادار بماند.
  • هر چه تولید بیشتر باشد، هزینه مربوط به خرید مواد اولیه کمتر بوده و سود شما بالاتر می رود. تجارت بی تو بی هم به دلیل خریدهای عمده، از این مزیت برخوردار است.
  • افرادی که با آنها کار می کنید یا مشتریان شما، تجار حرفه ای هستند که می توانند به شما در زمینه پیشرفت و مشاوره کسب و کار کمک کنند.

فروش غیرحضوری چه مزایای دارد؟

بشر تا ده سال پیش تصور هم نمی کرد که در حالی که روی مبل لم داده بتواند محصولی را بفروشد یا بخرد. ولی امروزه به لطف تکنولوژی، این امر امکان پذیر است. پس از شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، مردم به سوی خرید اینترنتی روی آوردند. امروزه بسیاری از کسب و کارها به سوی آنلاین شدن پیش می روند و مارکتینگ بی تو بی هم از این قاعده مستثنی نیست! اما به نظر شما فروش غیرحضوری در مارکتینگ بی تو بی مفید است یا مضر؟

  • یکی از انواع فروش غیرحضوری، فروش تلفنی است. در این نوع فروش شما می توانید مشخصات محصول را معرفی کرده و سفارشات را ثبت کنید ولی نمی توانید تصویر یا فیلمی از محصول یا نحوه کارکرد آن به مشتری نشان دهید. بنابراین به نظر نمی رسد این روش در مارکتینگ بی تو بی چندان موثر باشد چون در این بیزنس، فروش به صورت عمده بوده و خریدار باید آگاهی دقیقی از محصول به دست آورد.
  • فروش پیامکی از دیگر روش های مورد استفاده در فروش غیرحضوری است که در آن یکسری از خصوصیات محصول به مشتری ارسال شده و سپس اپراتور با خریدار تماس گرفته و اطلاعات تکمیلی را به او میدهد. این روش هم برای فروش با حجم بالا مثل مارکتینگ بی تو بی مناسب نیست.
  • فروش در شبکه های اجتماعی یکی از بهترین روشها برای فروش غیرحضوری می باشد. این شبکه ها کاربران بسیار زیادی دارند و شما می توانید با راه اندازی یک صفحه اینستاگرامی یا کانال تلگرامی باکیفیت، محصولات خود را با ذکر توضیحات و قرار دادن عکس و فیلم به فروش برسانید. در واقع اگر به فکر مارکتینگ بی تو بی غیرحضوری هستید، پیشنهاد میکنم حتما به سراغ تبلیغات یا فروش در شبکه های اجتماعی بروید. در صورتی که برای راه اندازی صفحه کاربری خود نیاز به کمک دارید، می توانید یک ادمین استخدام کرده و از او در این زمینه مشاوره دریافت کنید.
  • راه اندازی وبسایت یکی دیگر از روشهای موثر در فروش غیرحضوری است. در این روش شما بایستی اطلاعات محصولات خود را به همراه عکس یا فیلم روی وبسایت قرار دهید تا مشتریان پس از مطالعه و بررسی، اقدام به خرید کنند. پروسه ثبت سفارش در وبسایت بسیار آسان تر و امن تر از روش قبلی است و می توانید محصولات خود را با تعداد بالا به فروش برسانید.

مارکتینگ بی تو بی غیرحضوری؛ بله یا خیر؟

مارکتینگ بی تو بی به طور مستقیم با مصرف کننده در ارتباط نیست و با خریداری از یک برند دیگر ارتباط دارد؛ از طرفی بنا بر تعداد بالای سفارشات در این نوع مارکتینگ، به نظر می رسد بهتر است معاملات به صورت حضوری و با تنظیم قرارداد بین طرفین انجام شود. با این حال در صورت استفاده از مارکتینگ غیرحضوری می توانید محصولات خود را حتی به دوردست ترین شرکت های کشور هم بفروشید! بنابراین مشتریان بیشتری داشته و آمار فروش شما بالاتر خواهد رفت. از طرفی با استفاده از فروش غیرحضوری کار معرفی و ثبت سفارش آسان تر انجام شده و زودتر از حالت معمول به برندی معتبر و نام آشنا تبدیل خواهید شد. حالا انتخاب با شماست. بلی یا خیر؟

حالا انتخاب با شماست. بلی یا خیر؟

Related posts
بازاریابی

نسل های ایکس X وای Y زد Z در یک نگاه

بازاریابی

مشاوره مارکتینگ و توسعه بازار کیست ؟

بازاریابی

چگونه اهداف بلندمدت بازاریابی برای کسب و کار خود تعیین کنیم؟

برای بروز ماندن در حوزه توسعه خلاق کسب و کار در خبرنامه من عضو شوید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *