برندینگ و تبلیغات

مفاهیم و استراتژی ATL، BTL و TTL در بازاریابی و تبلیغات 

تبلیغات رکن جدا نشدنی بازاریابی است که هر بازاریابی باید به انواع روش های بازاریابی آن مسلط باشد تا بتواند بهینه ترین تبلیغات را برای سازمان ها تشکیل داده و بیشترین سوددهی را داشته باشد.

آرش قزل مشاوره مدیریت دورهمی حرفه ای مارکتینگB2B کسب وکار بازاریابی کسب و کار فروش مشاور کیست 
مفاهیم و استراتژی ATL، BTL و TTL در بازاریابی و تبلیغات 

تبلیغات یک دنیای بزرگ از روش هاست که این روش ها طبق شرایط کسب‌وکارها متغیر است. همچنین با تغییرات بازار نیز روش پیاده سازی بسیاری از آنها تغییر می‌کند و شما به عنوان یک بازاریاب باید بتوانید مفاهیم و استراتژی ATL، BTL و TTL در بازاریابی و تبلیغات را بدانید، با اصطلاحات تخصصی آنها آشنا باشید و مناسب ترین آنها را انتخاب کنید.

ما در این مقاله می‌خواهیم سه فعالیت مهم تبلیغات بازاریابی را با هم بررسی کنیم، بسیاری از افراد حتی افراد خبره در بازاریابی نیز و هنگام کاربرد این سه عبارت دچار سردرگمی می‌شوند پس همراه ما باشید تا با این سه عبارت و تفاوت هایشان آشنا شوید.

این سه فعالیت عبارت است از: بالاخطی (ATL)، پایین خطی (BTL) و میان‌خطی (TTL)

تبلیغات (ATL (ABOVE THE LINE ADVERTISING چیست؟

تبلیغات ATL فرآیندی از بازاریابی و تبلیغاتی است که بر بازارهای انبوه تمرکز دارد و تمام بازار را هدف قرار میدهد و از طریق رسانه های بزرگ و سراسری به مخاطبان نشان داده می‌شود. این تبلیغات هدفمند نیست و این یعنی به روی گروه خاصی از افراد تمرکز ندارد. هدف از این تبلیغات اول از همه به برندینگ و به دست آوردن مخاطبان بیشتر کمک می‌نماید و بعد به نشان دادن محصول به گروه زیادی از افراد

فعالیت های  ATL در کجا اجرا میشود؟

تلویزیون:

کمپین های تبلیغاتی در رسانه های منطقه ای یا ملی (تبلیغات تلویزیونی)

با توجه به آماری که سازمان آمار ایران از مشاهده‌ی تلویزیون ایرانیان اعلام کرد: 80درصد مردم ایران بین 2 تا 4 ساعت از روز را به مشاهده‌ی تلویزیون مشغول هستند به همین دلیل، تبلیغات در تلویزیون باعث می‌شود که حجم گسترده ای از افراد شما را بشناسند و به تقویت برندینگ محصول کمک می‌کند.

رسانه های چاپی:

پیام های تبلیغاتی در رسانه های چاپی گسترده مانند روزنامه ها، مقالات آنلاین و تبلیغات

شاید با خود بگویید با به وجود آمدن کتاب های الکترونیکی چه کسی به رسانه های چاپی اهمیت می‌دهد؟! بله با ظهور کتاب ها و مجلات الکترونیکی امروزه تقاضای رسانه های چاپی بسیار کاهش یافته اما هنوز نیز مخاطبان خود را دارد همچنین برخلاف نام این روش منظور از رسانه های چاپی تنها آنهایی که روی کاغذ چاپ میشوند نیست بلکه منظور رسانه هایی است که خوانده می‌شوند. برای مثال بسیاری از مجلات امروزه به صورت الکترونیکی منتشر می‌شوند و این روش به تبلیغات در همین رسانه ها اشاره دارد. همچنین از آنجایی که مجلات دسته بندی عناوین دارند شما می‌توانید تبلیغات هدفمندتری داشته باشید. کسب و کارهای مختلفی می‌توانند از این رسانه برای تبلیغات خود استفاده کنند.

رادیو و پادکست :

برنامه های رادیویی کشوری و یا پادکست‌های اینترنتی

رادیو یکی از رسانه های گسترده است که هنوز مخاطبان خاص خود را دارد بسیاری از افراد هنوز هنگام رانندگی و یا کارخانه به رادیو گوش میدهند و این یعنی یک فرصت خوب برای معرفی محصول، خدمات و برند خود به مخاطبان هنگامی که زمانی آزاد برای شنیدن شما دارند. همچنین تبلیغات در این حوزه ارزان تر از تلویزیون است و برای کسب و مارهای کوچک می‌تواند به صرفه تر باشد.

همچنین از دیگر روش های دیگر تبلیغات بالا خط یا همان  ATL میتواند به تبلیغات در بیلبوردها، در سینما و تئاتر، چسباندن بنر و تراکت روی دیوار نیز اشاره کرد.

بررسی مزایا و معایب تبلیغات ATL  یا همان بالاخطی:

 مزایای تبلیغات بالا خط یا ATL:

تاثیر بیشتر به روی مشتریان: همیشه ترکیب تصویر و صدا تاثیر بیشتری به روی مشتریان می‌گذارد و به تصمیم مثبت مشتریان کمک می‌کند پس تبلیغات هرچه جلوه های ذهنی بیشتری داشته باشد موثرتر است.

کمک به برندسازی: از آنجایی که این تبلیغات برای گروه بزرگی از مخاطبان به صورت مستمر پخش می‌شود این عامل در کنار جلوه های پخش و بازاریابی کمک می‌کند که افراد شما را راحت تر به ذهن بسپارند و این یعنی شما توانستید راه زیادی از برندسازی را طی کنید.

معایب تبلیغات بالا خط یا ATL:

هزینه ی زیاد: از آنجایی که این نوع تبلیغات باید استمرار داشته باشد به همین دلیل این استمرار در رسانه‌های بزرگی مانند تلویزیون باعث می شود هزینه‌ی زیادی را متحمل شود. این نوع تبلیغات برای کسب‌وکارهای کوچک و محلی توصیه نمی‌شود.

کاهش مخاطبان: با توجه به سن تصمیم گیرنده خرید که به طور میانگین 40-45- سال است و این که افراد در این سن و یا حتی کمتر هم توجهشان به شبکه های اجتماعی و رسانه‌های اجتماعی است این باعث شده افراد کمتر به تلویزیون توجه کنند و همین عامل باعث کاهش بازدهی تبلیغات تلویزیونی شده است.

عدم بررسی ROI  یا همان نرخ بازگشت سرمایه: در واقع هیچ روشی مناسب و مورد اعتمادی برای میزان موثر بودن این تبلیغات وجود ندارد. و خریدهای ناشی از این نوع تبلیغات را به هیچ روشی نمی‌توان بررسی کرد.

آرش قزل مشاوره مدیریت دورهمی حرفه ای مارکتینگB2B کسب وکار بازاریابی کسب و کار فروش مشاور کیست 
مفاهیم و استراتژی ATL، BTL و TTL در بازاریابی و تبلیغات 

تبلیغات (BTL (BELOW THE LINE ADVERTISING چیست؟

در ابتدا باید بگوییم که BTL مخفف Below The Line advertising است و به تبلیغات زیر خط اشاره میکند.
این روش مخالف روش ATL  عمل می کند و به بازاریابی و تبلیغات مستقیم و هدفمند اشاره دارد. فعالیت های بازاریابی BTL متمرکز هستند و به گروه های خاصی از مشتریان با ویژگی های جمعیت شناختی و روانشناختی خاص مشتری توجه می کند. در این نوع تبلیغات ما به دنبال رسانه های گسترده نیستیم و بیشتر تمرکزمان به نشان دادن خدمات و محصولات به افراد هدفمند و نرخ تبدیل متمرکز است.

فعالیت های تبلیغات BTL یا زیرخط کجا اجرا میشود؟

بازاریابی مستقیم:

 منظور از بازاریابی مستقیم پیامک، ایمیل مارکتینگ، رسانه های اجتماعی

ایمیل مارکتینگ و SMS مارکتینگ:

در ایمیل مارکتینگ و SMS مارکتینگ ما به صورت مشخص به گروهی از افراد با ویژگی خاصی که میخواهیم اشاره میکنیم به همین خاطر اگر به درستی اجرا شود یکی از بهترین و موثرترین رسانه های تبلیغات BTL  است. در اینجا پیام های جذاب با اطلاعات از محصولات و خدمات میتواند هم به برندینگ و هم به بازارسازی کمک کند. در این روش ما مشتریان را به راحتی به صفحه ای که می خواهیم می بریم و در صفحه ی مورد نظر با توجه به شناختی که از مشتری داریم او را به خواسته ای که داریم ترغیب میکنیم.

بازاریابی رسانه های اجتماعی:

در رسانه های اجتماعی افراد صفحات مورد نیاز خود را دنبال میکنند پس تبلیغات رد صفحه ی مرتبط با کار ما کمک میکند تا تا افراد با نیاز به خدمات و یا محصولات ما ما را مشاهده کنند و تبلغیات هدفمندتری داشته باشیم. همچنین این رسانه ها تنوع و تعداد زیادی دارند و همین میتواند به هدفمند کردن تبلیغات شما کمک کند.

تبلیغات در فروشگاه:

تبلیغات تجارت بصری، پاپ آپ های خرده فروش، نمونه برداری، تبلیغات فروش

بازاریابی درون‌فروشگاهی:

در این روش شما می توانید در فروشگاه‌های مرتبط با استفاده از روش‌های مختلف چون پیشنهادات ویژه، تخفیف‌های جذاب و حتی سمپلینگ محصولات و خدمات خود را به مشتریان مشتاق معرفی کنید و بازار جدید را جلب کنید.

کاتالوگ، بروشور و کیوسک‌های تبلیغاتی:

این روش یکی دیگر از راه‌های موثر تبلیغات زیر خط یا همان BTL است. در این روش کیوسک‌های تبلیغاتی در نقطه‌ای می‌ایستند و به کمک کاتالوک، کارت ویزیت، بروشور و به طور هم‌زمان پیام‌های تبلیغاتی و اطلاعات مربوط به محصولات را به مشتری معرفی میکنند.

از جمله دیگر انواع تبلیغات BTL می‌توان به بازاریابی تلفنی، بازاریابی کلیکی، حضور در نمایشگاه‌ها، حمایت مالی از رویدادها و مسابقات اشاره کرد.

بررسی مزایا و معایب تبلیغاتی BTLیا زیر خط:

مزایای تبلیغات BTL  یا زیرخط:

کمپین‌ها هدفمندتر: کمپین های BTL به وسیله ی اطلاعاتی که از مشتری مانند سن، جنسیت، موقعیت جغرافیایی و … دارد و تبلیغات هدفمندی که انجام می دهد نرخ تبدیل بالاتری دارد.

ایجاد رابطه قوی با مشتریان: استراتژی‌های بازاریابی BTL به شما این امکان را می‌دهد تا به صورت مستقیم با مشتریان‌تان در ارتباط باشید و شانس ایجاد روابط قوی برای مدت طولانی را داشته باشید.

قابلیت اندازه‌گیری: یکی از ویزگی های خوب کمپین های زیر خط این است که اطلاعات فروش را در اختیار ما می گذارد و این کمک میکند با نره=خ تبدیل را سنجیده و در صورت نیاز اصلاحات لازم را اجرایی کرده و تبلیغات را بهبود ببخشیم.

معایب تبلیغات BTLیا زیر خط:

نیاز به کارمندان حرفه‌ای: در این نوع تبلیغات چه برای تحلیل اطلاعات باشد چه برای بازاریابی های تلفنی و صحبت با مشتریان شما به کارمندان حرفه ای نیاز دارید و این کارمندان حرفه ای کمیسون و یا دستمزدهای بالا دارند.

آرش قزل مشاوره مدیریت دورهمی حرفه ای مارکتینگB2B کسب وکار بازاریابی کسب و کار فروش مشاور کیست 
مفاهیم و استراتژی ATL، BTL و TTL در بازاریابی و تبلیغات 

تبلیغات (TTL (THROUGH THE LINE ADVERTISING چیست؟

در ابتدا باید بگوییم که TTL  مخفف THROUGH THE LINE ADVERTISING است که به تبلیغات روی خطی اشاره میکند. در این عصر رقابت تنگاتنگ در حوزه های بازاریابی این تبلیغات در واقع ترکیبی از تبلیغات زیرخط و روی خط برای تاثیر بیشتر این روش ها است .

در واقع زمانی که بازاریاب ها به صورت همزمان هم به روی برندسازی و هم به روی افزایش آگاهی از برند کسب و کارها فعالیت می کنند و هم حواسشان به ROI  است ما داریم از بازاریابی TTL استفاده می کنیم. در واقع کمپین های 360 درجه یکی از بهترین نمونه های کمپین های TTL یا روی خط است.
همچنین تمام شرکت های بزرگ داخلی و خارجی برای استفاده از تمام ظرفیت بازاریابی خود از کمپین های  TTL استفاده می کنند.

نمونه‌هایی از تبلیغات TTL:

بازاریابی 360 :

زمانی که برند شما در کانال‌های مختلفی چون تلویزیون، رادیو، مجلات، تبلیغات کلیکی، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و… حضور دارد همین موضوع کمک می کند که ارتباط موثرتری با مشتریان خود داشته باشید و ضمن برندسازی به راحتی به معرفی، فروش و ارتباط موثر با مشتریان بپردازید.

به این نوع بازاریابی 360 می گویند و این یعنی به تمام روش های بازاریابی توجه می شود.

دیجیتال مارکتینگ:

ما در دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی اینترنتی از ابزارهای دیجیتال، اینترنت و دستگاه‌های الکترونیکی با اهداف بازاریابی و فروش استفاده می کنیم که در واقع می توان دیجیتال مارکتینگ را  یکی دیگر از نمونه‌های برجسته کمپین‌های TTL دانست. ما در روش TTL  در بازاریابی دیجیتال از شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو، اکانت‌های ایمیل، سیستم همکاری در فروش، سئو و.. استفاده می کنیم.

مزایا و معایب TTL  یا همان تبلیغات روی خط:

وقتی صحبت از مزایا و معایب بازاریابی درون خط می شود ما از در واقع میتوانیم تمام مزایای دو گروه ATL , BTL را نام ببریم تنها باید به یک نکته توجه کرد که به دلیل هزینه بر بودن این نوع کمپین ها بهتر است شرکت هایی از این نوع تبلیغات استفاده کنند که امنیت مالی دارند.

آرش قزل مشاوره مدیریت دورهمی حرفه ای مارکتینگB2B کسب وکار بازاریابی کسب و کار فروش مشاور کیست 
مفاهیم و استراتژی ATL، BTL و TTL در بازاریابی و تبلیغات 

در این مقاله سعی کردیم مفاهیم و استراتژی ATL، BTL و TTL در بازاریابی و تبلیغات را به شما معرفی کنیم. شما باید بتوانید براساس بودجه بندی که دارید و منابع مالی خود یکی از این سه روش را برای کسب و کار خود استفده کنید. همچنین اگر با هزینه ها و روش های بازاریابی هرکدام آشنایی ندارید می توانید این پروسه ی مهم را به ما بسپارید تا با کمترین هزینه و با تجربه ی کاری که داریم این فعالیت را برای شما انجام دهیم.

Related posts
برندینگ و تبلیغات

برند Brand چیست ؟ ( تعریف برندسازی و استراتژی برند )

برای بروز ماندن در حوزه توسعه خلاق کسب و کار در خبرنامه من عضو شوید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *